הרבי מחלק לילדים מטבעות לצדקה
אנחנו הולכים ומתקרבים לעידן חדש
“במשך כל הדורות התנהלו מלחמות קשות בין אומות העולם שגרמו הרס וחורבן… והנה בתקופה האחרונה ניכרת השאיפה לגמר ולסיום תקופת המלחמות בעולם והתחלת תקופה חדשה של קיום העולם על פי צדק ויושר, שלום ואחדות. ההסבר היחיד לשינוי כביר זה הוא מפני שמתקרבים לזמן שאודותיו הכריזו הנביאים ‘וכיתתו חרבותם לאתים’ (=ישברו את אמצעי הלחימה ויהפכו אותם לכלים חקלאיים), שלילת המלחמה שמביאה להרס וחורבן, ועד שיגיעו לשבירת כלי המלחמה והפיכתם לכלים שמביאים תועלת ליישובו של עולם”
הרבי מניף את ידיו לאות להגברת השמחה בקהל
“יש כבר מקווה בניו זילנד?” – זה מה שהרבי שאל כעבור ארבעים שנה
הוא היה איש עסקים מצליח בתחום הטקסטיל. בסוף שנות הארבעים עבר להתגורר למשך תקופה בניו זילנד, לצורך גידול צמר כבשים עבור סחר הטקסטיל שלו.
יום אחד הוא נסע לבקר את בתו המתגוררת בניו יורק. הם נסעו יחד לביתה וכשנכנסו למעלית הבניין, הבחין באדם נוסף שעמד במעלית, איש צעיר בעל חזות רבנית ועיניים רציניות.
הרב הושיט את ידו ושאל: “מניין בא כבודו?”, והאיש השיב: “מניו זילנד”.
הרב הביט בו ושאל: “ומקווה טהרה יש בניו זילנד?”. איש העסקים היה נבוך מעט והשיב: “אני שוהה שם זמן קצר לצורכי עסקים בלבד”. “השם מכוון את צעדי האדם”, החזיר לו הרב. “כשיהודי מתגלגל למקום כלשהו, עליו לדאוג שהימצאותו שם תותיר רושם חיובי”.
המעלית עצרה, הרב נענע בראשו לשלום ויצא. איש העסקים הניו -זילנדי שאל את בתו מיהו הרב הזה, והיא סיפרה שזה הרב מנחם מענדל שניאורסון (מי שלימים התמנה להיות הרבי מליובאוויטש).
ארבעים שנה חלפו. איש העסקים כבר צבר הון רב והיה פנוי לחיות את חייו כלבבו. הוא עזב את ניו זילנד והתיישב בישראל. בשנת 1989 ביקר בארצות הברית והחליט לבקש את ברכתו של הרבי מליובאוויטש.
באחד מימי ראשון מצא עצמו ממתין בתור הארוך המשתרך בשדרת איסטרן פארקווי, ליד מרכז חב”ד העולמי. אלפי בני אדם מכל הסוגים – צעירים ומבוגרים, רבנים ומגודלי שיער, אישי ציבור ופשוטי עם – חיכו לרגע המיוחל בו יעמדו מול הרבי ויקבלו שטר של דולר לצדקה.
והנה הגיע הרגע. איש העסקים התכונן לקבל את השטר, אך הרבי לא מיהר. הוא נעץ בו מבט חודר ובעודו מושיט את השטר שאל: “נו, כבר יש מקווה טהרה בניו זילנד?”.
את הרגעים הבאים הוא לא זכר. למשמע שאלת הרבי נתקף סחרחורת עזה, שנרגעה רק כעבור כמה דקות טובות. ארבעים שנה חלפו, ואת הרבי עדיין מטרידה השאלה: האם יש מקווה בניו זילנד?
“ארבעים שנה חיכיתי שתבואו”
ברכב הקטן ישבו שני נערים בני תשע עשרה, הם נסעו מכיוון דייטונה ביץ’ למיאמי. לפניהם הייתה דרך של חמש שעות ויותר, ובאמצע הדרך הם מצאו את עצמם בבעיה. מד הדלק התקרב לקו האדום, ותחנת הדלק הקרובה לא נראתה באופק.
מבוהלים חיפשו תחנה קרובה, וממש ברגע האחרון ראו שלט בצד הדרך המפנה לתחנה קטנה. המתדלק הכניס את הצינור לפיית התדלוק, הניח לו למלא את המכל, ובינתיים הביט בהם באופן מוזר. כשסיים ביקש מהם להתלוות אליו למשרד.
במשרד ישב אדם מבוגר, והמתדלק אמר: “אבא, הנה הם. הם באו לקחת אותך”.
הבחורים הביטו נבוכים אחד בשני, לא מבינים מה תפקידם בסיטואציה המוזרה, והמתדלק אמר שוב: “אבא, אמרת שיבואו לקחת אותך. הם באו לקחת אותך”.
המבט של האב נעשה מרוכז והוא שאל מי הם. “אנחנו פעילים בארגון “אלף”, שפועל לרווחתם של אסירים יהודיים בבתי הכלא בארצות הברית. בדיוק עכשיו אנו שבים מבית כלא ליד דייטונה ביץ’, שם הנחנו תפילין עם אסיר בודד שחוגג היום את יום הולדתו”.
הזקן הביט בהם כלא מאמין ושני ברזים של דמעות נפתחו משתי עיניו. רק בקושי הצליח להתאושש ולספר להם את סיפורו: “אני יהודי כמוכם, ניצול שואה. עברתי את הזוועות הנוראות ביותר, ואחרי המלחמה החלטתי למחוק כליל את עברי היהודי. חיפשתי את המקום המרוחק ביותר וכך הגעתי לכאן, לתחנת דלק באמצע שומקום.
ארבעים שנה חייתי כך, עד שלפני חמש שנים אירע משהו שטלטל את רוחי. לילה אחד התקשיתי להירדם וזפזפתי בין הערוצים בטלוויזיה. על המסך נראה הרבי מליובאוויטש, והוא דיבר בהתלהבות על כך שיהודי לעולם לא יכול לברוח, שאף יהודי לא ייעלם ושכל יהודי הוא חלק מהעם שבסוף ימצא את מקומו. הרבי הצהיר כי כשיבוא המשיח, הוא יאסוף את היהודים מכל פינה בעולם ויקבץ אותם לארץ ישראל”.
ארבעים שנה התמוטטו בסערת רגשות שאליה נקלעתי. קראתי לילדיי וסיפרתי להם על הרבי שהבטיח שיבוא היום בו ייקחו אותי, היהודי הבודד, לארץ ישראל – והנה, עכשיו באתם אתם”.
שני הצעירים ישבו לשיחה של נשמות לאורך כל הלילה, בבוקר הניחו אתו תפילין לראשונה אחרי עשרות שנים והחזירו עוד בן אובד הביתה.
הנשמה של יקירינו לעולם חיה
“בשעה שהייתה הנשמה בגוף הגשמי בעולם הזה, הייתה חווה התעלות על ידי העשייה שלה בענייני תורה ומצוות. ואילו כשהיא יוצאת ועולה מן הגוף, הדרך להתעלותה היא באמצעות כל המעשים שעושים לעילוי נשמתה, על ידי תוספת בענייני תורה ומצוות לזכותה.
מכיוון שמדובר בבן יחיד שלך, מובן מאליו שעליך לעשות ככל יכולתך לעילוי נשמתו, וזאת על ידי שתהיה חזק באמונתך כי הנשמה חיה וקיימת ויכול אתה לעשות גדולות לזכותה”
פרופסור גרין הרגיש החמצה, אבל הרבי ביקש למסור לו משהו
פרופסור זאב (“וֶלְוֶל”) גרין זכרו לברכה היה מומחה בחקר מחלות ותפוצתן (אפידמיולוגיה). בשנת 1960 התחיל לעבוד עבור סוכנות החלל האמריקנית (נאס”א) במסגרת הניסיונות לגילוי חיים על המאדים.
הרבי ראה בי אדם שמסוגל להשפיע על אחרים במידה משמעותית, הרבה יותר מאשר חסיד מן השורה, שכן הציבור הרחב מקבל אותי באופן טבעי בשל חזותי האקדמית. כך התחלתי למסור סדרת הרצאות בקרב סטודנטים וקהילות יהודיות באמריקה בנושא “תורה בעידן החלל”.
הסטודנטים הגיבו באהדה להרצאה ולסיפור האישי שלי, אבל דווקא אני הרגשתי לא בנוח עם השליחות שהוטלה עלי. חשתי שאינני האדם הראוי לבצע משימה רוחנית.
בתגובה העביר לי הרבי מסר שהיכה אותי בתדהמה. הוא ציטט סיפור על סוחר יהודי שנכנס לאחד מאדמור”י חב”ד הקודמים, והאדמו”ר אמר לאותו חסיד: “אני מקנא בך! אתה נוסע לשווקים וליריד, וזה נותן לך הזדמנות לפגוש חבר יהודי ולעוררו להוסיף בלימוד התורה. הדבר גורם שמחה למעלה, ובתגובה הקדוש ברוך הוא מחזיר בשכר טוב, נחת מהילדים, בריאות ופרנסה בהרחבה. וככל שהמאמץ גדול יותר – כך הקדוש ברוך הוא משלם יותר”.
זה היה מסר מצמרר שלא השאיר אותי אדיש. לא רק שהרבי שלל את רגשי הנחיתות שלי, אלא רמז שהוא – עם כל גדלותו – מקנא בי, בשל “הזכות המיוחדת שניתנה לי, להביא את דבר השם לחוג אשר רק מעטים מאד יכולים לחדור אליו”.
המסר האישי הזה חזר על עצמו שוב בהזדמנות אחרת: הוזמנתי בסבב ההרצאות שלי להופיע בבית כנסת קונסרבטיבי בדטרויט. באותו ערב של ההרצאה נערכה התוועדות חגיגית אצל הרבי בניו יורק, וכל ההנהגה המקומית של חב”ד בדטרויט נסעה להשתתף בחגיגה. הרגשתי רע: כולם נוסעים לרבי ורק אני אשהה בדטרויט בערב החגיגי? התקשרתי למזכירות הרבי ופרקתי את מחשבותיי באוזני המזכיר.
הוא ביקש ממני להמתין רגע ואז חזר לשיחה ואמר: “הרבי ביקש למסור לך כי בנאומך היום בבית הכנסת הקונסרבטיבי על מדען יהודי בעידן החלל, הנך קרוב אליי יותר מאלו שיושבים סביבי בהתוועדות”…
בכל יום ראשון, יום השבתון השבועי בארצות הברית, הרבי קיבל קהל במבואה שלפני חדרו והעניק לכל מי שחלף על פניו שטר של דולר כדי לתת אותו לצדקה. כך, גם מפגש אקראי לכאורה בין שני יהודים הוטען בקדושה ובשליחות של מצווה.
הייתה זו הזדמנות למפגש ישיר עם הרבי, שרבים ניצלו כדי להחליף עם הרבי מספר מילים ולבקש את ברכתו. רבים גם נתנו לצדקה שטר חלופי ושמרו לעצמם את הדולר שקיבלו מידי הרבי למזכרת וסגולה.
הרבי מעניק דולר לצדקה (תשנ”א, 1991)
הקיום שלנו תלוי בדבר אחד: שמירת התורה והמצוות
“מבט בלתי משוחד על תולדות ישראל הארוכות, מוליך למסקנה מוחלטת [על הגורם לקיום עמנו]… רק דבר אחד שווה לכל הזמנים, לכל הארצות ולכל התנאים שבדברי ימינו: התורה והמצוות שיהודים שמרו בחיי היומיום במסירות הנפש הגדולה ביותר. בכל פעם שהיו יחידים וקבוצות שסטו מדרך התורה – כמו עובדי הבעל, המתייוונים, המתבוללים באלכסנדריה, הקראים וכיוצא באלו – כל אלו נעלמו כליל מתוך חיי עם ישראל. רק שלשלת הזהב של התורה והמצוות לא נותקה מאז ועד היום, ועל ידה שרד עמנו את הדרך הארוכה מהר סיני עד ימינו”